גם לאנשים חזקים יש רגעים חלשים
עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) מעניקה שירות התנדבותי הומניטרי, הכולל סיוע נפשי ותמיכה רגשית מצילה חיים בטלפון ובאינטרנט, לכלל הציבור הישראלי על כל מגזריו, בצורה אנונימית ומיידית, 24 שעות ביממה בכל ימות השנה.
ער"ן פועלת כגוף לאומי מרכזי ומוביל בתחום סיוע נפשי ראשוני, לוקחת חלק בפרויקטים לאומיים ובינלאומיים בתחום בריאות הנפש, הרווחה והחוסן לאומי.
ער"ן הנה בעלת מעמד יועץ מיוחד למועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם והיא חברה בפדרציה הבינ"ל של ארגוני הסיוע בעולם.
סניפים ומרכזים
מתנדבות ומתנדבים
שיחות בשנה
פניות של ילדים וצעירים בשנה
פניות עם תוכן אובדני בשנה
עמותת ער"ן מהווה חלוצה בפועלה מזה 53 שנים וגאה להוביל את אומנות ההקשבה בישראל ע"י הפעלת הקו החם הגדול ביותר במדינה, בטלפון ובאינטרנט, המציל חיים הלכה למעשה. העמותה עמותת פועלת כגוף לאומי מרכזי בתחום סיוע נפשי ראשוני, לוקחת חלק בפרויקטים לאומיים ובינלאומיים בתחום בריאות הנפש, הרווחה והחוסן לאומי ביניהם מעמד יועץ מיוחד למועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם והיא חברה בפדרציה הבינ"ל של ארגוני הסיוע בעולם IFOTES וארגון CHI.
בשנת 2013 הוענק אות האפקטיביות לעמותת ער"ן, אשר ניתן על הישגים יוצאי דופן, מחוללי שינוי והשפעה למען עזרה ראשונה נפשית לאנשים במצוקה ועל היותה דוגמה מעוררת השראה לעשייה חברתית אפקטיבית למען חברה ישראלית טובה יותר.
במאי 2022 נבחרה עמותת ער"ן לקבל את אות הנשיא למתנדב לשנת 2022. האות מוענק לעמותת ער"ן על תרומתה בסיוע נפשי לכל פונה ובכל מצוקה.
האות הוקדש לאלו הפועלים לשותפות וסולידריות למען האדם, החברה והסביבה בשאיפה ליצירת חברת מופת במדינת ישראל.
עמותת ער"ן הינה הגוף ההתנדבותי הלאומי הגדול בישראל המעניק עזרה ראשונה נפשית בזמני שגרה ובמצבי חירום ומלחמה.
בכל שנה מתנדבות ומתנדבי ער"ן מעניקים מענה וסיוע ללמעלה מ-300,000 פניות, כ-850 פניות ביום, ומצילים את חייהם של מאות נפשות בישראל. מעל ל 9,000 פניות בשנה הן בעלות תוכן אובדני, בממוצע אחת מכל עשר שיחות מתפתחת לשיחת סיכון במהלכה מופעל נוהל חירום וחיי הפונה ניצלים!
ער"ן מפעילה שירותי סיוע ייעודים לאוכלוסיות מגוונות ביניהם: ניצולי השואה, חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים, לחיילים בודדים, לעולים חדשים במגוון שפות שונות, לבני-נוער ולצעירים, להורים אחרי לידה, לקהילה החרדית ולמגזר הערבי בישראל.
בשנת 2013 הוענק אות האפקטיביות לעמותת ער"ן, אשר ניתן על הישגים יוצאי דופן, מחוללי שינוי והשפעה למען עזרה ראשונה נפשית לאנשים במצוקה ועל היותה דוגמה מעוררת השראה לעשייה חברתית אפקטיבית למען חברה ישראלית טובה יותר.
במאי 2022 נבחרה עמותת ער"ן לקבל את אות הנשיא למתנדב לשנת 2022. האות מוענק לעמותת ער"ן על תרומתה בסיוע נפשי לכל פונה ובכל מצוקה. האות הוקדש לאלו הפועלים לשותפות וסולידריות למען האדם, החברה והסביבה בשאיפה ליצירת חברת מופת במדינת ישראל.
עמותת ער"ן היא הארגון הלאומי המסייע לגופים רבים בארץ ובעולם וביניהן לחברות Google ישראל וחברת META העולמית במניעת אובדנות בישראל באמצעות הרשתות החברתיות: YouTube, Facebook ו – Instagram. בשנת 2022 הורחב שיתוף הפעולה גם עם TIKTOK ישראל ורשת המסרים X לשעבר TWITTER.
שיתוף הפעולה מול הרשתות החברתיות מאפשר לער"ן להתריע על מצבי סיכון הדורשים התערבות מיידית ולהפנות את המשתמשים לקבלת סיוע.
ער"ן חברה במועצה הלאומית למניעת אובדנות במשרד הבריאות ומשקיפה במועצה הלאומית לפוסט-טראומה במשרד הבריאות. במסגרת הפעילות להצלת חיי אדם ומניעת אובדנות ער"ן פועלת בשיתוף פעולה מקצועי הדוק עם צה"ל – אכ"א ומצ"ח והיחידה למו"מ במשטרת ישראל, עם המרד"מ וחוליית מוקדים, שיתוף פעולה המציל מאות חיים בשנה, הלכה למעשה.
עמותת ער"ן שותפה קבועה בדיונים בוועדות הכנסת השונות (רווחה ובריאות, חינוך, שלום הילד, עולים ועוד) בנושא מניעת אובדנות ובשדולה למניעת אובדנות שהוקמה ב 2021.
ער"ן מקיימת שיתוף פעולה כל גופי ההצלה בישראל עם איגוד האינטרנט הישראלי ISOC ומוקד 105 – המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, על מנת להציע תמיכה רגשית ועזרה ראשונה נפשית לקורבנות בריונות ואלימות ברשת בעקבות תכנים פוגעניים בעלי אופי מיני ואלים.
ער"ן הנה מהגופים המייסדים של "הקואליציה הישראלית לטראומה" ועוסקת בהערכות והתמודדות עם מצבי חירום לאומיים בארץ ואירועי אסון בעולם.
ער"ן מפעילה מרכז הכשרה מקצועי עבור ארגונים בארץ ובעולם, מסגרות חינוכית, חברות ציבוריות ועסקיות וכן עבור קבוצות פרטיות, המבקשות ללמוד את שפת ההקשבה וכיצד להגיש עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים.
כמו כן מקיימת הכשרות ייעודיות למנהלים ולמנהלי HR בחברות, במטרה לשמור על הרווחה הנפשית של צוות העובדים, לחזק את החוסן הנפשי שלהם.
ער"ן פועלת באופן שוטף כדי להנגיש ולקדם את ערכי ההקשבה ושירותי הסיוע לכל מי שזקוק או זקוקה לאוזן קשבת ואמפטיה. אנו פועלים בשיתוף פעולה בקהילות שונות ברחבי הארץ ומבצעים סדנאות והכשרות המלמדות את שפת ההקשבה – בקרב מועצות מקומיות, רשתות חינוך, מתנ"סים ומרכזים קהילתיים, מרכזי לימוד והוראה, אוניברסיטאות ומכללות, גופי סיוע – ביטוח לאומי, משטרה, כיבוי אש, בתי חולים וקופות חולים ועוד.
נוכחות ער"ן ברשתות החברתיות ובאתרים מקדמת את השפה הער"נית וערכי ההקשבה והחוסן הנפשי הכוללים – הקשבה פעילה, הכלה, סבלנות וסובלנות, קבלת השונה והאחר, חוסר שיפוטיות וביקורת, אמפתיה, עידוד, נרמול ושיקוף.
עמותת ער"ן מהווה חלוצה בפועלה מזה 54 שנים וגאה להוביל את אומנות ההקשבה בישראל ע"י הפעלת הקו החם הגדול ביותר במדינה, בטלפון ובאינטרנט, המציל חיים הלכה למעשה. העמותה פועלת כגוף לאומי מרכזי בתחום סיוע נפשי ראשוני, לוקחת חלק בפרויקטים לאומיים ובינלאומיים בתחום בריאות הנפש, הרווחה והחוסן לאומי ביניהם מעמד יועץ מיוחד למועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם והיא חברה בפדרציה הבינ"ל של ארגוני הסיוע בעולם IFOTES וארגון CHI.
בשנת 2013 הוענק אות האפקטיביות לעמותת ער"ן, אשר ניתן על הישגים יוצאי דופן, מחוללי שינוי והשפעה למען עזרה ראשונה נפשית לאנשים במצוקה ועל היותה דוגמה מעוררת השראה לעשייה חברתית אפקטיבית למען חברה ישראלית טובה יותר.
במאי 2022 נבחרה עמותת ער"ן לקבל את אות הנשיא למתנדב לשנת 2022. האות מוענק לעמותת ער"ן על תרומתה בסיוע נפשי לכל פונה ובכל מצוקה. האות הוקדש לאלו הפועלים לשותפות וסולידריות למען האדם, החברה והסביבה בשאיפה ליצירת חברת מופת במדינת ישראל.
עמותת ער"ן הינה הגוף ההתנדבותי הלאומי הגדול בישראל המעניק עזרה ראשונה נפשית בזמני שגרה ובמצבי חירום ומלחמה.
בכל שנה מתנדבות ומתנדבי ער"ן מעניקים מענה וסיוע ללמעלה מ-300,000 פניות, כ-850 פניות ביום, ומצילים את חייהם של מאות נפשות בישראל. מעל ל 9,000 פניות בשנה הן בעלות תוכן אובדני, בממוצע אחת מכל עשר שיחות מתפתחת לשיחת סיכון במהלכה מופעל נוהל חירום וחיי הפונה ניצלים!
ער"ן מפעילה שירותי סיוע ייעודים לאוכלוסיות מגוונות ביניהם: ניצולי השואה, חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים, לחיילים בודדים, לעולים חדשים במגוון שפות שונות, לבני-נוער ולצעירים, להורים אחרי לידה, לקהילה החרדית ולמגזר הערבי בישראל.
ער"ן מפעילה מרכז הכשרה מקצועי עבור ארגונים בארץ ובעולם, מסגרות חינוכית, חברות ציבוריות ועסקיות וכן עבור קבוצות פרטיות, המבקשות ללמוד את שפת ההקשבה וכיצד להגיש עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים.
כמו כן מקיימת הכשרות ייעודיות למנהלים ולמנהלי HR בחברות, במטרה לשמור על הרווחה הנפשית של צוות העובדים, לחזק את החוסן הנפשי שלהם.
ער"ן פועלת באופן שוטף כדי להנגיש ולקדם את ערכי ההקשבה ושירותי הסיוע לכל מי שזקוק או זקוקה לאוזן קשבת ואמפטיה. אנו פועלים בשיתוף פעולה בקהילות שונות ברחבי הארץ ומבצעים סדנאות והכשרות המלמדות את שפת ההקשבה – בקרב מועצות מקומיות, רשתות חינוך, מתנ"סים ומרכזים קהילתיים, מרכזי לימוד והוראה, אוניברסיטאות ומכללות, גופי סיוע – ביטוח לאומי, משטרה, כיבוי אש, בתי חולים וקופות חולים ועוד.
נוכחות ער"ן ברשתות החברתיות ובאתרים מקדמת את השפה הער"נית וערכי ההקשבה והחוסן הנפשי הכוללים – הקשבה פעילה, הכלה, סבלנות וסובלנות, קבלת השונה והאחר, חוסר שיפוטיות וביקורת, אמפתיה, עידוד, נרמול ושיקוף.
עמותת ער"ן היא הארגון הלאומי המסייע לגופים רבים בארץ ובעולם, וביניהן לחברות Google ישראל וחברת META העולמית, במניעת אובדנות בישראל באמצעות הרשתות החברתיות: YouTube, Facebook ו – Instagram. בשנת 2022 הורחב שיתוף הפעולה גם עם TIKTOK ישראל ורשת המסרים X לשעבר TWITTER. שיתוף הפעולה מול הרשתות החברתיות מאפשר לער"ן להתריע על מצבי סיכון הדורשים התערבות מיידית ולהפנות את המשתמשים לקבלת סיוע.
ער"ן חברה במועצה הלאומית למניעת אובדנות במשרד הבריאות ומשקיפה במועצה הלאומית לפוסט-טראומה במשרד הבריאות. במסגרת הפעילות להצלת חיי אדם ומניעת אובדנות, ער"ן פועלת בשיתוף פעולה מקצועי הדוק עם צה"ל – אכ"א ומצ"ח והיחידה למו"מ במשטרת ישראל, עם המרד"מ וחוליית מוקדים, שיתוף פעולה המציל מאות חיים בשנה, הלכה למעשה.
מעל לחמישה עשורים שמתנדבי ער"ן והצוות המקצועי מושיטים יד לאנשים במצבי לחץ ומשבר, בדיסקרטיות ובצנעה.
כל אחד ואחת מאיתנו ומהקרובים אלינו נתקל במהלך החיים ברגעים קשים, רגעי משבר, כאב או קושי. במקרים רבים נוצרת תחושת חוסר אונים וצורך לשתף את המצוקה, לקבל אוזן קשבת וכתף תומכת שתכוון ותחזק עם מילים טובות ותומכות, בחמלה וקבלה, בלי שיפוטיות, האשמה או ביקורת.
ער"ן מהווה מקום בטוח לשיתוף ומקור לחוסן למאות אלפי פונים ופונות. מגוון הפניות לער"ן הוא רחב וכולל מתן סיוע לכלל אזרחי ישראל בכל גיל ובכל סוג של מצוקה, קטנה כגדולה.
לער"ן פונים אזרחי ואזרחיות ישראל – ילדים, בני נוער, צעירים, חיילים, מבוגרים וקשישים המתמודדים עם מצוקות של הנפש והלב, ביניהן: בדידות, חרדה וטראומה, אובדנות, שיימינג ובריונות, אלימות והתעללות, דיכאון, משברי גיל ההתבגרות, הפרעות אכילה, דימוי עצמי וזהות מינית, יחסים בינאישיים וזוגיות, קשיים בהורות ומשברים בתא המשפחתי, מצוקות נפשיות של ניצולי השואה, קשיי קליטה של עולים, קושי במהלך שירות צבאי (סדיר ומילואים), חיילים בודדים, פגיעה מינית, פגיעה עצמית, מצוקה כלכלית ותעסוקה, התמודדות עם נכות פיזית/נפשית ומוגבלויות, מתמודדי נפש ועוד.
במאות מקרים עוסקים מתנדבי ער”ן בהצלת חיים באנשים שקצו בחייהם.
עמותת ער"ן הוקמה בירושלים בשנת 1971 ע"י גב' מריה ברטה זסלני לזכר בעלה, ד"ר אריה זסלני.
ד"ר זסלני שימש במשך כ-18 שנים כמנהל שירותי הנפש של בתי הספר בירושלים, וכן כיועץ פסיכיאטרי בעיריית ירושלים. הוא התמחה בטיפול באנשים אובדניים והצליח להניא רבים מלהתאבד. ד"ר זסלני נפטר בשנת 1968 והוא בן 57.
לאחר מותו, ייסדה רעייתו, מריה ברטה, את ארגון ער"ן, המתמחה במתן עזרה ראשונה נפשית בטלפון לאנשים במצוקה. הארגון, שסניפו הראשון שכן בביתה של זסלני, הפך לעמותה ארצית ולה רשת של מתנדבים בכל רחבי הארץ והעולם.
כיום מפעילה ער"ן את הקו החם הגדול בישראל ומעניקה שירותי עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט, לכלל הציבור הישראלי על כל מגזריו, בצורה אנונימית ומיידית.
מידי שנה מתנדבות ומתנדבי ער"ן מעניקים מענה וסיוע ללמעלה מ-300,000 פניות, כ-850 פניות ביום, ומצילים את חייהם של מאות נפשות בישראל. מעל ל-9,000 פניות בשנה הנן בעלות תוכן אובדני, בממוצע אחת מכל עשר שיחות מתפתחת לשיחת סיכון במהלכה מופעל נוהל חירום וחיי הפונה ניצלים.
עמותת ער"ן מפעילה שירותי סיוע ותמיכה, ומספקת עזרה ראשונה נפשית לקהילות ולאוכלוסיות שונות ומגוונות בחברה הישראלית. המתנדבות והמתנדבים של ער"ן מיומנים בסיוע לפונים מכלל המגזרים והקהילות בחברה הישראלית, בכל גיל ובכל מצב משפחתי.
שירותי ער"ן גם כוללים שירותי סיוע ייעודים לחיילות, חיילים ובני משפחותיהם, שירות תמיכה רגשית לאימהות ואבות אחרי לידה, קו סיוע מיוחד לניצולי שואה ובני הגיל השלישי, קו כשר לסיוע לחרדים, שירות סיוע נפשי למשפחות החטופים, שירות סיוע מיוחד לשורדי מסיבת הנובה, שירות סיוע ותמיכה לעולים חדשים ותושבים חוזרים בחמש שפות (אנגלית, רוסית, אמהרית, צרפתית וספרדית) וקו סיוע בשפה הערבית.
הצטרפות למשפחת מתנדבי ער"ן אפשרית לכל אדם מעל גיל 25, מכל גווני הקשת המקצועית, בעלי ובעלות יכולת הקשבה, הבנה ואמפתיה.
בער"ן תוכלו לשוחח עם מתנדבים ומתנדבות מרקעים מקצועיים מגוונים: עולמות החינוך, רפואה, כלכלה, משפטים, רווחה וטיפול, הייטק ותעשיות, אקדמיה, ביטחון וצבא, תרבות, מוזיקה ואומנות, סטודנטים, פנסיונרים, הורים, סבים וסבתות – לכולם מכנה משותף: לכולם אוזן קשובה, לב פתוח ונכונות לסייע לכל אדם בכל מצוקה של הנפש.
המתנדבים שלנו עוברים הליכי מיון קפדניים ולאחריהם הכשרה מעשית ועיונית ממושכת, המקנה מיומנות להגשת עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים בטלפון או באינטרנט.
בער"ן יש כיום כ-1,800 מתנדבות ומתנדבים, מתוכם 300 הפועלים בשירותי הסיוע ברשת. 200 מתנדבים ומתנדבות ממוקמים ברחבי העולם.
מתנדבי ומתנדבות ער"ן פועלים ב-17 מרכזים וסניפים ברחבי ישראל והעולם.
12 מרכזי ער"ן בשירות הסיוע הטלפוני חוצים את הארץ מכרמיאל בצפון ועד באר שבע בדרום, ואליהם מצטרפים 2 סניפים כלל ארציים: סניף ער"ן פלוס, שהחל את פעילותו ב-2023, וסניף האינטרנט המעניק את שירותי הסיוע ברשת של העמותה.
במסגרת פעילות ער"ן בעולם, פועלים 3 סניפים ושלוחות נוספות בצפון אמריקה ובאוסטרליה.
מתנדבות ומתנדבי ער"ן קשובים לכל אדם במצוקה ומעניקים מענה וסיוע נפשי אנונימי 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה.
במאי 2022 נבחרה עמותת ער"ן לקבל את אות הנשיא למתנדב. האות הוקדש לכלל מתנדבות ומתנדבי ער"ן הפועלים לשותפות ולסולידריות למען האדם, החברה והסביבה בשאיפה ליצירת חברת מופת במדינת ישראל.
צוות העובדים בעמותת ער"ן, המונה כ-50 איש ואישה וכולל את צוות המטה וההנהלה, צוותים מקצועיים בסניפים המורכבים ממנהלי ומנהלות ולצידם רכזות ורכזי הסניפים.
הוועד המנהל של ער"ן הוא ייחודי בהרכבו, ומורכב מנציג/ה מכל סניף הנבחרים ע"י מתנדבי הסניף בתהליך מבוקר אחת לשלוש שנים. ההשתתפות בוועד המנהל הנה לקדנציה של 3 שנים הניתנת להארכה לתקופה נוספת של 3 שנים (סה"כ 6 שנים).
בראש ועד המנהל עומד/ת יו"ר, משך הכהונה בתפקיד יו"ר הנו בדומה לחברי הוועד המנהל ומוגבל לשתי קדנציות של 3 שנים כל אחת.
הוועד המנהל כולל גם שני נציגי ציבור.
עמותת ער"ן מקיימת שיתוף פעולה עם איגוד האינטרנט הישראלי ומוקד 105 – המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, על מנת להציע תמיכה רגשית ועזרה ראשונה נפשית לקורבנות בריונות ואלימות ברשת ולהסרת תכנים פוגעניים בעלי אופי מיני ואלים.
בנוסף, מפעילה העמותה סיירת ניטור לתכנים אובדניים ברשת ופועלת להצלת חיי אדם גם במרחבי הרשתות החברתיות והרשת.
ער"ן הינה מהגופים המייסדים של "הקואליציה הישראלית לטראומה", ועוסקת בהיערכות ובהתמודדות עם מצבי חירום לאומיים בארץ ועם אירועי אסון בעולם.
פרויקטים משותפים בין ער"ן לקואליציה הישראלית לטראומה כללו בין היתר:
כמו כן, ער"ן חברה כמשקיפה במועצה הלאומית לטראומה מטעם משרד הבריאות
בעידן שבו מילים נזרקות לאוויר בקלות חסרת תקדים, אף שהן נאמרות לעיתים מתוך סערת רגשות כנה, עלינו להבין כי למילים יש כוח. דווקא עכשיו, כשהמדינה כולה מנסה להתאושש משחיקה נפשית מתמשכת במרחב האישי והלאומי, זה זמן לבחור במילים שבונות ולהגביר עירנות כלפי סובבינו. מאמר מאתת מנכ"ל ער"ן, דוד קורן
מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן, התארח בפודקאסט "מועצת המנהלים" של TheMarker Labels, ומספר על ספר על הגידול הדרמטי בפניות, על העומס הרגשי על המתנדבים, ועל השילוב בין לב אדם לבינה מלאכותית בשירות ההקשבה
מבושה לכעס ובחזרה לחיבור – כיצד הבנת המנגנון הרגשי שמאחורי הקיטוב החברתי יכולה לפתוח דרך חדשה להתמודדות עם הטראומה הקולקטיבית הישראלית